Amikor egy cégvezető, vagy vállalkozó szövegírási feladatra keres embert, a legtöbbször még sosem csinált ilyet. Mesterembert, webest, vagy akár ügyvédet is a legtöbbünk már keresett. De vajon, hogyan lehet megtalálni az az embert, vagy azt az ügynökséget, aki a Te hangodon fog megszólalni a weben a vevőid felé?
A marketing szövegírás lassan olyan, mint a foci – mindenki ért hozzá. De lássuk, mik a legnagyobb tévhitek és mi a valóság?
- tévhit – A frappáns szövegek csak úgy kipattannak a szerző fejéből.
A marketing szövegíró ott ül a gépe előtt, aztán egyszer csak megjön a szikra és kész a sikeres kampány. A valóság az, hogy a lehető legritkább esetben van így. A sikeres szövegek sokszori átírás, tesztelés után nyerik el a végső formájukat. Vannak szövegtervek, megbeszélések, finomítások, adatelemzések…. nem kimondottan szikra.
- tévhit – Úgyis tudja, ne zavarjuk össze
A valóság az, hogy egy marketing szövegíró írni, kommunikálni tud, te a termékről vagy a szolgáltatásról, a célpiaci sajátosságokról nincs annyi fogalma, mint a megbízójának.
Akkor jársz el jó, ha a szövegírás előtt minden lényeges dolgot megbeszéltek. Ügynökségeknél, de sokszor szabadúszó íróknál is készüljön brief, amiben minden lényeges dolog benne van. nem felesleges kör, sok időt és átírást lehet megspórolni vele.
Az a jó marketing szövegíró, aki sokat kérdez, sokat jegyzetel, fülel. Néha olyan dolgok is fontosak, melyek neked evidensek. Ezért kell egy külsős szem, aki észreveszi.
- tévhit – Olyat írjon, amit szeret a Google
A SEO szövegírás lényege bármennyire is furcsa, de nem a keresőrobotról, hanem az oldallal kapcsolatos élményről szól. Akkor fog előre kerülni egy oldalszöveg, blogcikk, vagy bármely anyag, ha értékes választ ad arra, amit a kereső ember meg akar tudni.
A keresési szándékot és a relevanciát vegyük alapul, ne azt, hogy hány szót, hány százalékban kell ide-oda tenni a szövegbe. Nyilván, ha egy adott találati sorban szeretnék előrébb jutni, azt kell megnézni, ki van az élen és mivel. Tehát a titkot a top1-es tartalomtól fogjuk megtanulni az adott keresőkifejezésre. Képlet, varázslat, nincs, tudás, türelem és kreativitás viszont kell.