Az autógumikat számos paraméter mentén lehet mérni. Ezek alapján tudjuk besorolni őket alsó-közepes-prémium kategóriákba. Mivel az autógumi az autónak az a része, amin ténylegesen gurul, közlekedik az autó, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire hozza a szintet adott paraméterek mentén.
Ugyanis a közlekedésünk minőségére, sőt, egyenesen a biztonságosságára is kihatással lesz a kerekek minősége és színvonala. Nézzük meg, melyek a főbb szempontok, ahol nézni kell egy kerék minőségét!
Autógumi mérése az irányíthatóság és fékút mentén
Az irányíthatóság az autóguminak az a képessége, ami által az autót segíteni tudja mind a gyorsítás, mind pedig a kanyarok során. Vannak abroncsok, melyeket kifejezetten a sportosabb használatra terveztek, és vannak, amelyeket átlagosabb városi használatra. Nézni kell a nyári gumi és a téli gumi színvonalát is. Valamint, ha az időjárás miatt nedvessé, csúszóssá válik az útfelület, az is kihatással lesz az autógumik közti különbségekre.
A fékút is változik, annak függvényében is, hogy száraz vagy nedves az útfelület. Száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor csak minimális a mérhető különbség a gumik között. Függ az autó teljesítményétől is, a sebesség mértékétől, és az abroncsok szélességétől is. Nedves, csúszós útfelületen viszont már jelentősebb különbségek mérhetőek az abroncsok között. 20-40%-os mérhető különbségek is jelentkezhetnek, melyek attól is függhetnek, hogy nyári vagy téli autógumikról van szó.
Ez a szintű fékezési különbség az ABS-el szerelt autók esetében már egészen hosszú fékutat jelent, ABS nélküli autókon pedig könnyen bekövetkezhet a blokkoló fékezés. Ez a típusú fékezés pedig azt eredményezheti, hogy a leradírozódik a gumi futófelületének egy része. Ez a jelenség a lapra fékezés.
Autógumi mérése az aquaplaing, a gördülési ellenállás és a gördülési zaj mentén
Amikor tócsába hajtunk az országúton, és a futófelület már nem képes elvezetni a vizet, az autó felúszik a vízfelületen. Ez a jelenség az aquaplaning. Az autó ekkor irányíthatatlanná válik, nem reagál a kormánymozdulatokra sem. Ha figyelembe veszünk egy új prémium kategóriás és egy új gazdaságos kategóriás abroncsot, közöttük is 25-30%-os különbség mérhető.
Mivel a kopásokkal jelentősen nő a kockázat ilyenkor is, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti gumival már nem ajánlott közlekedni esőben. A gördülési ellenállás tekintetében az alacsonyabb ellenállással rendelkező abroncs már 2,5%-kal kevesebb fogyasztást tud eredményezni. A gördülési zaj az autógumi mintázati blokkjai és lamellái által keltett zajt jelenti.
Minél nedvesebb egy útfelület, ez annál inkább észlelhető. Magasszintű különbség mérhető például egy blokk-és lamellaoptimalizált prémiumkategóriás, valamint gazdaságos gumi zajszintje között. Valamint, az aszimmetrikus mintázatú gumik jellemzőbben halkabbak, mint a forgásirányosak.
Autógumi mérése a kapaszkodó képesség, élettartam-gumikopás és a megbízhatóság mentén
A téli gumik esetén beszélünk a kapaszkodó képesség méréséről. Itt jelentősek a különbségek az alsó és a prémiumkategóriás autógumik között. Ahol kisebb különbségek mutatkoznak, az az autó egyenesfutása. Ezt leginkább az autó futóműve befolyásolja. A különböző típusú gumiabroncsok élettartama között akár 80-100%-os eltérés is mutatkozhat.
A megbízhatóság tekintetében az a fontos, hogy az ECE minősítő vizsgán megfeleljenek a gumik. Így lehet európai forgalomba hozni őket. Ezt a minősítést az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. Prémiumkategóriás abroncsok esetében szigorúbb minőségellenőrzéssel kell számolni.